© 2001 - 2008, SUBstitution, Alle rechten voorbehouden
KvK: 02075880
KvK: 02075880
Home > Projecten > Roze Bril > De Kostuums
Roze Bril is een creatie van het kunstcollectief SUBstitution® en de Stichting FlauweCult Collectief met medewerking van Joost van de Brug (fotografie en digitale beeldbewerking), Elvera van Bentum (kostuumontwerp), Daniëlle Wacker (ontwerp visagie en hairstyling), Ronald Rooijakkers (productie- en artistieke leiding namens SUBstitution), Saskia Broertjes (productie- en artistieke leiding namens FlauweCult), Emil Klok (productieleiding en penningmeester), Marjan van den Hof en Annemarie Schipperijn (beiden visagie en hairstyling), Dave Baron (digitale beeldbewerking), Nelly Bieniek, Vivian Dabrowski, Koosje Goemans, Florence Schreinemachers en Astrid Wormgoor (allen model), Jelle Bosmans, Floor de Goede, Karl Huisman, Emil Klok, Herien Koning, Richtje Stempher, Mariët Veen, Hannah de Vries en Grytha Visser (allen acteur), Maartje Kreb en Bregje Kneepkens (beiden productieassistentie). Met speciale dank aan Eduard Dieters, Nanou Erickson, Esther Hooijer, Bas de Kort, Rob de Kort en Estela Muller.

Roze Bril is mede mogelijk gemaakt met de financiële steun van het VSB Cultuurfonds, Prins Bernard Cultuurfonds, Fotoservice Baron Assen, USVA en Milieudefensie Groningen. Met bijzondere dank aan de Boekers Model Agency.
 
BeestenboelWarme omhelzing
Knuffelbeesten herbergen veel liefde. Kinderen hebben dat er allemaal in gestopt. Maar nu de kinderen groot zijn geworden, geven ze deze liefde aan anderen en blijven de knuffelbeesten achter. Daarom zijn ze verwerkt in dit ontwerp. Om al die liefde door te geven. Daarnaast staan de knuffelbeesten in dit ontwerp ook symbool voor de echte knuffel: een attent gebaar! Tegelijkertijd biedt de jas warmte.
De jas is voorzien van een goudkleurige satijnen voering als vette knipoog naar de MTV-cultuur van bitches & pimps met bontjassen, bikini's en veel bling bling. Aan de ene kant als statement richting het gebruik van bont: deze alternatieve bontjas heeft geen bont nodig, zodat de dieren in liefde verder kunnen leven. Aan de andere kant in de zin van pimpen: bestaande materialen op eenvoudige manier opleuken.
Meisjes die bloemen dragen mag je kussen zonder te vragenOntluikende liefde en Fluwelen verlangen
Wij mensen weten ons goed te verbergen. Zo hoeven we niet het achterste van onze tong te laten zien. Achter gordijnen kun je je ook goed verbergen. Het uitgangspunt van deze ontwerpen is een spel tussen wat verberg je van jezelf en wat laat je zien. En om het spel makkelijker te maken, hebben de kostuums veel volume en tegelijkertijd voldoende mogelijkheden om je lichaam te tonen. Het spel wordt bovendien benadrukt door het bloemenpatroon en de opgenaaide bloemen. Deze verwijzen naar het ontluiken, tot bloei komen. De gordijnen zorgen er ook voor dat de warmte binnenblijft. Letterlijk, wat erg milieuvriendelijk is en figuurlijk wat aansluit bij het gedrag van de mens.
De gordijnen staan bovendien symbool voor gezelligheid en huiselijkheid waarbij de kleuren roze en rood liefde, romantiek en warmte oproepen.
Eendracht maakt kracht, tweedracht breekt krachtPositieve lading en Overspringende vonk
Om energie op te wekken heb je zowel positieve als negatieve stroom nodig. Door die wisselwerking stroomt de energie. Dat geldt ook voor de samenleving; zonder negativiteit geen positiviteit. Dit gegeven is belangrijk voor beide ontwerpen. Daarnaast heeft energie in deze ontwerpen een dubbele betekenis: een positieve instelling of benadering wekt juist energie op; een negatieve houding kost energie. En stroming staat in deze ontwerpen ook symbool voor vooruitgang: met twee benen in het heden en go with the flow.
Beide kostuums zijn netwerken van draden als symbool voor de bundeling van krachten en energie. Als verwijzing naar het energieveld dat om ons heen hangt en waarin we de hele dag door vonkjes en energie afgeven. Gebruikte materialen zijn elektriciteitsdraden, contactdraad, telefoondraad, koperen geleidingsdraden, flexibele pvc-buis en krimpkous.
Wie met licht strooit, geeft glans aan de wereldPrikkelende schittering
Metaal is een hard en scherp materiaal. Je kunt je eraan snijden en prikken. Door deze materiaalkeuze prikt dit kostuum letterlijk; symbool voor aansporing en aanmoediging om een andere manier van denken teweeg te brengen. Tegelijkertijd vormt het kippengaas een contrast binnen dit ontwerp. Kippengaas is immers bedoeld om de bewegingsvrijheid te beperken. Maar door het niet aaneengesloten ontwerp en de transparantie wordt dit deels opgeheven. De veertjes en de vleugels aan de zijkanten van het ontwerp benadrukken deze vlucht nogmaals. Het kostuum is door verfijning verfraaid. Hierdoor ontstaat een zoekplaatje naar details als verwijzing naar het gezegde wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd. Tot slot geven de pailletten met parelmoerglans en de glazen kralen bij de juiste lichtinval een regenboog van kleuren af om vrolijkheid op te roepen.