© 2001 - 2008, SUBstitution, Alle rechten voorbehouden
KvK: 02075880
Home > Projecten > Plastique Fantastique > De Mening
Plastique Fantastique is een creatie van het kunstcollectief SUBstitutionģ, naar een idee van Ronald Rooijakkers met medewerking van kleinejan.org (fotografie en digitale beeldbewerking), Els van Meenen (uitwerking idee en ontwerp visagie), Ronald Rooijakkers (projectleiding en digitale beeldbewerking), Caroline Bronkers, Ka Yee Li en Jennifer Schuler (allen kostuumontwerp), Jack Cordu (stagiair kostuums), Monique van Zuidam (pruiken, assistentie kostuums en visagie), Suzanne Moojen (visagie), Ton Nizet (visagie en pruiken), Bregje Kneepkens (productie assistentie), Sabine Beens, Linda Caffa en Annemieke ten Pas (allen model), Emmie Buermans, Alice Lagas en Arthur Perdijk (allen artclip). Met speciale dank aan Eduard Dieters, Michiel Fierst van Wijnandsbergen, Niels Sietsma en Inge Wenker.
 
Ka Yee Li
Ka Yee Li (Rotterdam, 1979)

Functie binnen Plastique Fantastique:
Kostuumontwerper

Wat zijn je verwachtingen van Plastique Fantastique:
Het publiek zal zich verbaasd en bedrogen voelen. Het kan ontzettend hard aankomen, als mensen denken dat ze steeds individualistischer worden, terwijl ze in werkelijkheid gewoon een groepslid geproduceerde massa binnen de maatschappij zijn. Naast dat verwacht ik dat het publiek waarschijnlijk niet kan begrijpen in hoeverre media invloed hebben op de mens. Sommige mensen zijn zelfs al zo gehersenspoeld dat hun bewustzijn, objectiviteit en nuchterheid al zijn verdwenen. Triest is dat.

Wat wil je in de toekomst op dit gebied gaan doen:
Meer vrije kunst uitwerken in diverse media als video, performance, etc. en veel exposeren. Vrij zijn, mijn idee en gevoelens kunnen uiten in het maken van beeldende kunst zonder dat ik al te veel rekening moet houden met andere mensen en/of opdrachtgevers. Voor mij liever geen commerciŽle bedrijven.

Wat doe je in het dagelijks leven:
Ik werk parttime op het planningsbureau binnen een hogeschool, roosters maken. Naast mijn vaste baan ontwerp ik op projectbasis voor theaters en probeer ik mijn eigen ideeŽn verder te ontwikkelen om op lange termijn een eigen kunstproject op te zetten. Ongetwijfeld zullen in mijn werk veel invloeden van menselijke bewegingen en performances terug te vinden zijn, omdat mijn hart uiteindelijk daar ligt. Om mijn kennis van menselijke bewegingen te vergroten, neem ik wekelijks deel aan en moderne danscursus waar ik ook vaak improviseer.

Hobby's:
Kunst, film, theater, dans en muziek.

Wie zijn je voorbeelden:
Yohji Yamamoto, Issey Miyake en Aziz Bekkaoui. Het gebruik van materiaal en textiel vormen een belangrijke basis voor ontwerpers als Yamamoto en Miyake. Terwijl Miyake's ontwerpen zich kenmerken door de balans tussen traditie, ambachtelijkheid en nieuwe technologieŽn, speelt Yamamoto veel met menselijke emoties als inspiratiebron.
Bekkaoui is een veel belovend internationaal erkende Marokkaans-Nederlandse ontwerper van nu, die zich laat inspireren door de straatmode en vernieuwde materialen. Het zijn allemaal creaties die een diepere betekenis bevatten.

Wat maakt Plastique Fantastique volgens jou heel speciaal/bijzonder:
Dat kostuums ook als een op zichzelf staande kunstvorm worden beschouwd. Geen gezeik over of ze draagbaar zijn of niet. "Vind je 't mooi?" "Oh wat makkelijk dat je kleding voor jezelf kunt maken, dan hoef je het niet meer in de winkel te kopen." "Met die kleding ga je niet over straat lopen!" Het zijn allemaal bekende vragen en meningen die je krijgt, als je modevormgeving aan de kunstacademie gestudeerd hebt. Zodra het lichamelijk omhulsel niet herkenbaar is als draagbare commerciŽle mode of haute couture, is het voor de meeste mensen lastig om te begrijpen dat zo'n kostuum ook een diepere betekenis kan hebben dan alleen maar een esthetisch lichamelijk omhulsel. Dit omdat kleding op zich tot ťťn van de primaire levensbehoefte van de mens behoort. Mensen kunnen moeilijk inzien dat een kostuum ook naast zijn originele functie een los object kan zijn, waarop de kunstenaar zijn concept uitwerkt.

Mening over de invloed van media op de mens:
Ik heb voor mijn kostuum niet voor niets gekozen voor het thema 'de mens is een product'. Wij worden allemaal zodanig door media beÔnvloed dat we eigenlijk onbewust een product in de maatschappij zijn geworden. We worden allemaal naar een richting toe geduwd, zonder dat we onszelf bewust zijn van onze daden.
Zelfbewust ben ik wel, maar zo lang de media bestaan kunnen we er moeilijk aan ontkomen. Ik ontken niet dat als je bepaalde producten vaak genoeg ziet, het product zo vertrouwd aanvoelt zodat je het meteen wilt aanschaffen. Denk maar aan Tell Sell. Klinkt ongeloofwaardig, maar als je het product maar vaak genoeg onder je ogen voorgeschoteld krijgt, krijg je vanzelf kriebels in je vingers. Wellicht worden we door veel over dit onderwerp te discussiŽren onszelf bewuster van de invloed van media. Mensen zullen het pas echt merken wanneer de televisie uit de huiskamer verdwijnt.

Over welk lichaamsdeel ben je niet tevreden:
Mijn buik, omdat deze niet strak en mooi glad is. Ik vind die rondingen erg storend ten opzichte van mijn smalle taillelijn.

Anekdotes:
Het bezoek van de fotograaf van Het Parool heeft op mij een bijzondere indruk achter gelaten. Dat zo'n vijftien mensen gezamenlijk in de studio muisstil, geconcentreerd en braaf naar de fotograaf kijken, was een zeer spannend moment. Het was alsof we kinderen waren, die iets nieuws ontdekt hadden.

Website Ka Yee