© 2001 - 2008, SUBstitution, Alle rechten voorbehouden
KvK: 02075880
Home > Persberichten > 2 maart 2008
Verbeterde formule uit Plastique Fantastique
 
       
 

2 maart 2008

‘Media-invloed is invloed waar je niet op hoeft te letten, als je dat wel doet, is dat je eigen probleem’
Conclusie na media-expositie Plastique Fantastique in Eindhoven: sterke veroordeling media, maar het is een probleem van onszelf

De expositie Plastique Fantastique van het kunstcollectief SUBstitution in de Centrale Bibliotheek van Eindhoven heeft alle verwachtingen overtroffen. Het doel, het uitlokken van discussie over de invloed van media, is ruimschoots behaald. Op speciale reactiewanden hebben de bezoekers ruim honderd ontboezemingen achtergelaten. Conclusie: veel bezoekers vinden de invloed van media op het gebied van uiterlijk verkeerd, maar tegelijkertijd de verantwoordelijkheid van zichzelf. Net zoals bij de première tijdens de Noorderlicht Fotomanifestatie waren er ditmaal ook excessen van bezoekers die erdoor in de problemen zijn gekomen: ‘Inmiddels ervaringsdeskundige op anorexiagebied, ik zeg nee tegen media.’ In tegenstelling tot bij de première leken er ditmaal meer positieve reacties op de borden te staan. Ronald Rooijakkers (Valkenswaard, 1978), creative director van SUBstitution: “We zijn overdonderd. Zo’n respons hadden we niet verwacht. Het lijkt er trouwens op dat het publiek steeds meer moeite heeft met het beeld dat de media schetsen omdat ze er zelf niet (meer) aan kunnen voldoen. Dat roept felheid en weerstand op.” Plastique Fantastique reist door heel Nederland. De expositie in Eindhoven was de eerste van dit project in Zuid-Nederland.

Rubensvrouwen
Een selectie van de meest opvallende reacties die de bezoekers op de ruim vijf meter lange reactiewand achterlieten: ‘Weer terug naar alleen de publieke omroep en lees eens vaker een boek.’ ‘De mens is zichzelf volkomen kwijt geraakt!’ ‘De grootste stiekeme macht die er is.’ ‘Ze moeten zich niet met alles bemoeien. Iedereen heeft wat privacy nodig.’ ‘Het leren gebruiken en onderkennen van de invloed moet onderdeel van opleiding en opvoeding zijn; mensen weerbaar maken.’
Het was niet alleen kommer en kwel op de reactieborden. ‘Doet de vrouw hier zelf ook niet aan mee?’ ‘Een andere kijk hierop: dit is een luxe probleem. Denk aan de kinderen in de wereld die niets te eten hebben.’ ‘Media-invloed is invloed waar je niet op hoeft te letten, als je dat wel doet, is dat je eigen probleem.’ ‘Zie de media als vermaak en niet als voorbeeld.’ ‘Iedereen is uniek. Groot, klein, dik, dun. Dat is juist het mooie. Wat zou de wereld anders saai worden.’ ‘Ben blij dat je leeft in gezondheid. Je uiterlijk is dan niet het belangrijkste.’ ‘Rubensvrouwen raken nooit uit de tijd!’
De volledige reactieborden zijn te vinden op de website van het kunstcollectief, www.substitution.nl. Op die website kunnen geïnteresseerden ook meer informatie over het project vinden, waaronder een artikel over de invloed van de soap Goede Tijden, Slechte Tijden.

SUBstitution
SUBstitution is een kunstcollectief bestaande uit vier ruimdenkende vrienden. In 2001 werd het opgericht door Ronald Rooijakkers (Valkenswaard, 1978). Naast de vaste vier leden werkt de groep veel op projectbasis samen met andere enthousiaste creatives. Reden voor deze samenwerking: de artistieke geest van henzelf én van (verborgen) creatief talent ontplooien, dit talent begeleiden en hen een kans bieden om de ontstane creaties te exposeren. Het collectief heeft hierbij vier doelstellingen: prikkelen door het aansnijden van grensverleggende thema's, creativiteit stimuleren, talentscouting en een platform voor kunstenaars zijn. De creaties van het collectief onderscheiden zich door hun brutaliteit, kleurgebruik en het eigenwijze gedrag van de makers. Het merendeel van SUBstitutions activiteiten vindt plaats op projectbasis en heeft geen winstoogmerk.

Klik hier voor de volledige reactieborden